Daycruiser – et italiensk alternativ

Maxi Dolphin er et italiensk verft som man i mange år har tenkt på først og fremst som en stilsikker produsent av seilbåter til bruk i Middelhavet og andre smule farvann. Nå har de imidlertid brutt med tradisjonene og kjørt frem en motorbåt, en såkalt lett daycruiser på 15 meter. Dette er med andre ord en båt som er akkurat på grensen til at du må ha båtførerbevis for å kunne kjøre den. Vekten på fartøyet er kun 10 tonn, så den er forholdsvis lett for en yacht/daycruiser på denne størrelsen. Prisen er imidlertid ganske så vektig, her snakker vi om at det fort tipper over på åtte siffer med en toppet båt. Likevel er jo ikke dette den dyreste båten i sin klasse, men heller en solid kombinasjon av ytelse, design, og pris.

Motorene det kjøres med er to styhqdefaultkk 435 hk motorer fra Volvo, nærmere bestemt Penta IPS 600. Det er mye kraft og selvfølgelig tilsvarende drivstofforbruk. Skal du kjøre fort – og det må du jo nesten når du først har en slik båt – så går det fort med over 100 liter diesel i timen.

Hvor mye kan du bestemme selv når du bestiller en slik båt? Noen produsenter lar deg nesten designe båten selv, andre krever at du skal følge deres regler for å sikre at alt som leveres er stilsikkert og holder beste kvalitet. Maxi Dolphin har valgt en middelvei eller kompromiss; de lar deg ikke velge hva som helst, men gir deg på den annen side en lang rekke alternativer å velge mellom, blant annet når det gjelder farger og interiør.

Du skal selvfølgelig tilbringe mye tid i en båt før en investering på 10 millioner kroner føles velfundert, men dersom du er komfortabel med denne prisklassen er så absolutt Maxi Dolphin en av produsentene du bør vurdere.