Størrelsen er ikke alt

Innenfor yachtsegmentet har det liksom tatt litt av i det siste. Det er ganske mange russiske oligarker og arabiske oljesjeiker som skal vise seg frem, og båtene blir bare større og større i en til tider vulgær konkurranse der det ikke alltid er mennesker med mye båtkunnskap som skal leke seg på sjøen. Noen ganger er det nesten så man blir litt fornøyd med lavere oljepris.

Men blant de som faktisk produserer yachter finnes det fortsatt produsenter som har stolthet nok til å vektlegge kvalitet over simpelthen størrelse eller kvantitet. Ett eksempel på dette er Sunseeker, og deres nye Yacht 155, som er “bare” 47 m6561202175_a2d86bc4db_beter, men som må sies å være en ganske så strøken 47 meter. De er også ganske strenge på å følge sine egne tanker om hva som er bra og dårlig, og i liten grad villige til å tilpasse yachtene etter de eksentriske milliardærenes til tider absurde krav. På samme måte får man jo heller ikke levert en Rolls Royce med side-to-side eller Wunderbaum.

Spesifikasjonene ligger ganske fast, og man kan ikke overskride 12 personer hver fra gjester og mannskap, altså to dusin mennesker på båten på en og samme tid, dersom det dreier seg om overnatting.

Det mest spennende med denne båten er imidlertid den fantastiske teknologien og det spesielle designet som skal gi en helt usedvanlig drivstofføkonomi (skjønt man spør seg jo om den som kjøper en slik båt er veldig opptatt av å spare penger). Skroget veier omlag 2 000 tonn, hvilket også tilsier at yachten må ha en dieseltank som rommer godt over 50 000 liter drivstoff. Det innebærer at å fylle på full tank fort koster i overkant av en halv million kroner.

Likevel, dette er nok definitivt båten for den som virkelig har smak og er en båt-kjenner – og har 300 millioner til overs.