Utenbordsmotor på diesel?

Det høres kanskje overraskende ut at det skal være aktuelt å bruke diesel i en utenbordsmotor, men dette er hva et svensk firma nå forteller at de har utviklet. De hevder at dette skal være en enkel motor – som utenbordsmotorer flest – men samtidig ha et lavt forbruk på linje med en vanlig innenbordsmotor. Firmaet navn er Cimco Marine.

Det Cimco har gjort er å utvikle en ny motor som heter Oxe, som er både dieseldrevet og utenbordstilpasset, og yter hele 200 hestekrefter. Her snakker vi med andre ord om en stor og kraftig motor som bare er aktuell for de som vil har skikkelig fart i sakene. Likevel bruker den hele 35 prosent mindre drivstoff enn en utenbordsmotor som går på bensin.

Modellen er faktisk basert på en bilmotor produsert av det amerikanske storkonsernet General Motors eller GM, en motor som brukes i blant andre den folkekjære bilen Opel Vectra. Det er en 2-liters blokk som Cimco Marine har marinisert til bruk på båt, selvfølgelig da også med beltedrift som knytter an til propellen på båten. I bunn og grunn handler det imidlertid likevel om å sette en fet bilmotor på en båt. Noe av det spesielle med motoren, er da også at den ser veldig annerledes ut, enn andre utenbordsmotorer. Den står nemliOffice_of_CBP_Air_and_Marine_helicopter_and_boatsg vannrett i stedet for loddrett. Det er fordi kraftoverføringen er annerledes enn på en ordinær utenombords-motor.

Selv om det er innsparinger på drivstoffsiden med denne motoren, er det ikke til å stikke under en stol at det koster å være kar. Prisen ligger nemlig i overkant av 300 000 kroner pluss moms. Da får du imidlertid anledning til å bruke en type motor som man ellers stort sett ser i proffsammenheng, og du kan få til et dreiemoment på 4 200 nm ved 2000 omdreininger – og da er det kanskje verdt det for en ekte entusiast.